Standardiuutinen kansikuva (c) Canva

Standardien merkitys tämän päivän liiketoiminnassa

Lok. 16 2024

Haastattelussa liiketoiminnan kehittäjä ja kouluttaja Jaana-Marjut Seppälä

Tämän viikon maanantaina 14.10. vietettiin maailman standardien päivää, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta standardeista. Päivän järjestävät kolme suurta kansainvälistä standardointiorganisaatiota: ISO, IEC ja ITU. Maailman standardien päivää juhlitaan eri puolilla maailmaa kansallisten standardointijärjestöjen johdolla.

Jaana-Marjut Seppälä on kokenut yritystoiminnan kehittämisen ja koulutuksen ammattilainen sekä KTM, joka tuo esiin standardien käytännön hyödyt johtamisessa ja toiminnan parantamisessa. Tänä syksynä Jaana kouluttaa useita Bureau Veritaksen standardikursseja, mm. Johdanto ISO 9001:2015-standardiin sekä ISO 45001:2018 Työterveys- ja työturvallisuusstandardi tutuksi.

Pyysimme Seppälää pohtimaan standardien merkitystä nykymaailmassa.

Miten näet standardien, kuten ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 merkityksen nykypäivän liiketoiminnassa?

”Standardit eivät ole pelkästään sertifikaatteja, joita yritykset voivat näyttää hyllyssään. Ne ovat ennen kaikkea tehokkaita työkaluja, joilla yritykset voivat parantaa liiketoimintaprosessejaan, erityisesti riskienhallintaa, resilienssiä ja jatkuvuuden varmistamista. Esimerkiksi ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001 avulla yritykset voivat rakentaa järjestelmiä, jotka auttavat niitä reagoimaan ja sopeutumaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin”, Seppälä täsmentää.

Pandemian myötä monet yritykset havahtuivat tunnistamaan aivan uudenlaisia riskejä, erityisesti hankintaketjuihin liittyviä. Seppälä painottaa, että tällä hetkellä mm. geopoliittinen tilanne ja ilmastonmuutos tuovat uusia teemoja, joihin yritysten täytyy varautua.

”On tärkeää huomata, että esimerkiksi NIS2-tietoturvadirektiivi, joka astuu voimaan tänä lokakuussa, ohjaa yrityksiä keskittymään tietojen ja verkkojen turvallisuuteen. Tämä koskee erityisesti yrityksiä, joiden henkilöstömäärä ylittää 50 henkilöä tai joiden liikevaihto on yli 10 miljoonaa euroa, sekä kriittisiä toimialoja. Onkin tärkeää, että yritykset tunnistavat ja kirjaavat tietoturvauhkat sekä käsittelevät ne asianmukaisesti”, Seppälä kuvailee.

Miten standardien integrointi eri liiketoiminnan osa-alueisiin auttaa yrityksiä?

”Standardien tehokas integrointi, kuten laadunhallinnan (ISO 9001), ympäristöhallinnan (ISO 14001), työterveyden ja -turvallisuuden (ISO 45001) sekä tietoturvallisuuden (ISO 27001) järjestelmien hyödyntäminen yhdessä, auttaa yrityksiä kattamaan kaikki olennaiset riskit ja mahdollisuudet. Ne eivät toimi irrallaan toisistaan vaan tukevat toisiaan. Esimerkiksi tietoturvauhkiin suhtautuminen vakavasti ja niihin liittyvien pelisääntöjen laatiminen koko henkilöstölle on välttämätöntä nykypäivän liiketoiminnassa. Näiden standardien avulla yritys voi rakentaa kestävän ja toimivan riskienhallintajärjestelmän”, Seppälä kertoo.

Seppälä painottaa, että samalla on kuitenkin tärkeää tunnistaa, että riskienhallinnan rinnalla on aina myös mahdollisuuksia. Monet yritykset ovat ottaneet käyttöön ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän, mutta sen vaikutukset saattavat jäädä vajavaisiksi, jos järjestelmä ei ole kunnolla integroitunut muihin järjestelmiin, kuten laatu- tai työturvallisuusjärjestelmiin.

”Huomaan tämän usein työssäni, ja siksi koulutan aiheesta mielelläni. On tärkeää, että yritykset näkevät standardit kokonaisuutena, joka tukee niiden liiketoiminnan kehitystä”, Seppälä kuvailee.

Kuinka ilmastonmuutos ja siihen liittyvät riskit voidaan ottaa huomioon standardien avulla?

”Kansainvälinen standardointijärjestö ISO teki helmikuussa merkittävän päivityksen 31 järjestelmästandardiin, kuten ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja ISO 27001. Tämä muutos velvoittaa yrityksiä ottamaan huomioon ilmastonmuutoksen vaikutukset toiminnalleen. Tämän tyyppinen standardien kehitys osoittaa, kuinka tärkeää on, että organisaatiot ottavat ilmastonmuutoksen riskit ja mahdollisuudet osaksi strategista päätöksentekoaan”, Seppälä painottaa.

Seppälän mukaan sisäiset auditoinnit ovat erinomainen työkalu parannusmahdollisuuksien löytämiseksi. Ne antavat tietoa, jonka avulla johto voi tehdä perusteltuja päätöksiä.

”Onkin kysyttävä, onko yrityksesi ympäristöjärjestelmä todella vaikuttava? Tukeeko se vastuullisuutta ja tuottaako se tulosta, vai onko se vain näennäinen työkalu?” Seppälä pohtii.

Miksi yritysten kannattaa panostaa standardien tehokkaaseen ylläpitoon ja kehittämiseen?

”Kun yritykset omaksuvat standardit osaksi päivittäistä johtamista ja toimintaa, ne voivat kokea selkeää hyötyä liiketoiminnassaan. Standardit auttavat varmistamaan, että kaikki osa-alueet toimivat saumattomasti yhteen ja tukevat toisiaan. Tämä ei ainoastaan paranna liiketoiminnan jatkuvuutta ja tehokkuutta, vaan myös auttaa reagoimaan markkinoiden ja sääntelyn muutoksiin, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja tietoturva-asetuksiin”, Seppälä kuvailee.

Helppoja ensiaskeleita yritykselle kehittää omaa osaamistaan standardeista on osallistua erilaisiin koulutuksiin.

”Olen kouluttajana vielä loppuvuonna mm. Johdanto ISO 9001:2015-standardiin- sekä ISO 45001:2018 Työterveys- ja työturvallisuusstandardi tutuksi -koulutuksissa, joihin kannattaa tulla rohkeasti mukaan. Näihin koulutuksiin osallistuminen on mainio tilaisuus lisätä tietämystään standardeista ja oppia miten niitä voi hyödyntää osana omaa liiketoimintaa”, Seppälä päättää.

Jaana kuva

Jaana-Marjut Seppälä, kouluttaja, liiketoiminnan kehittäjä ja KTM

"Jaana on kokenut ammattilainen, jolla on vankka tausta yritystoiminnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä ja opetustehtävissä. Jaanan lähestymistapa standardeihin on käytännönläheinen ja innostava. Hän tuo esiin, kuinka standardit voivat parhaimmillaan tukea johtamista ja edistää toiminnan parantamista. Hänen työssään korostuvat standardit osana vastuullisuutta ja kestävää kehitystä sekä kasvavia asiakasvaatimuksia.

Jaanalla on kauppatieteiden maisterin tutkinto painottuen johdon laskentatoimeen, tuotantotalouden sivuaineopintoja, Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -pätevyys sekä ammatillisen aineopettajan ja Lead Auditorin pätevyydet. Hänen laaja osaamisensa ja intohimonsa alan kehittämiseen tekevät hänestä pidetyn asiantuntijan ja kouluttajan."