ALV-muutoksen vaikutus Bureau Veritaksen palveluiden hintoihin

Asiakastiedote: ALV-muutoksen vaikutus Bureau Veritaksen palveluiden hintoihin

Elo. 21 2024

Hyvä asiakkaamme,

tässä tiedotteessa haluamme informoida teitä syyskuussa voimaan astuvasta arvonlisäveron (ALV) muutoksesta ja sen vaikutuksesta Bureau Veritaksen tarjoamien palveluiden hintoihin.

Yleinen ALV-kannan muutos

1. syyskuuta 2024 alkaen yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 %:sta 25,5 %:iin. Uusi ALV-kanta koskee kaikkia tavaroita ja palveluita, joihin nykyisin sovelletaan 24 % verokantaa.

ALV-muutoksen vaikutus tarkastus- ja auditointipalveluihin

Tarkastus- ja auditointipalvelut, jotka on suoritettu ennen 1. syyskuuta, laskutetaan vanhalla 24 % ALV-kannalla. Jos palvelu suoritetaan 1. syyskuuta jälkeen, siihen sovelletaan uutta 25,5 % verokantaa, riippumatta laskutuksen ajankohdasta.

ALV-muutoksen vaikutus tapahtumiin ja koulutuksiin

Ennen 1.9. järjestettävät tapahtumat ja koulutukset: ALV-muutos ei vaikuta tapahtumiin, jotka järjestetään ennen 1. syyskuuta 2024.

1.9. jälkeen järjestettävät tapahtumat ja koulutukset, jotka maksetaan ennen 1.9.: Jos tapahtuma järjestetään 1. syyskuuta jälkeen, mutta maksu suoritetaan ennen 1. syyskuuta, kyseessä on ennakkomaksu, joka suoritetaan vanhalla 24 % verokannalla. Tämä koskee asiakkaita, jotka ovat maksaneet kurssimaksun tai tapahtumalipun luottokortilla ennen 1.9.

1.9. jälkeen järjestettävät ja maksettavat tapahtumat: Jos tapahtuma järjestetään ja maksetaan 1. syyskuuta 2024 jälkeen, maksu suoritetaan uudella 25,5 % verokannalla. Tämä koskee asiakkaita, jotka ovat ilmoittautuneet tapahtumaan ennen tai jälkeen 1.9. ja valinneet laskutusvaihtoehdon. Myös 1.9. alkaen tehdyt luottokorttimaksut laskutetaan uudella verokannalla.

Ystävällisin terveisin,
Bureau Veritas Finland

Kundbulletin: Effekten av momsförändringen på Bureau Veritas tjänstepriser

Bästa kund,

i detta meddelande vill vi informera er om den förändring av mervärdesskatten (moms) som träder i kraft i september och dess inverkan på priserna för Bureau Veritas tjänster.

Allmän momsändring

Från och med den 1 september 2024 höjs den allmänna mervärdesskatten från 24 % till 25,5 %. Den nya mervärdesskatten kommer att tillämpas på alla varor och tjänster som idag omfattas av 24 % moms.

Effekten av momsförändringen på inspektions- och revisionsverksamhet

Inspektions- och revisionsverksamhet som utförts före den 1 september kommer att faktureras med den gamla momssatsen på 24 %. Om tjänsten utförs efter den 1 september, tillämpas den nya momssatsen på 25,5 %, oavsett faktureringsdatum.

Effekten av momsförändringen på evenemang och utbildningar

Evenemang och utbildningar som hålls före den 1 september: Momsändringen påverkar inte evenemang som hålls före den 1 september 2024.

Evenemang och utbildningar som hålls efter den 1 september men betalas före den 1 september: Om evenemanget hålls efter den 1 september men betalas före den 1 september, betraktas det som en förskottsbetalning som utförs med den gamla momssatsen på 24 %. Detta gäller kunder som har betalat kursavgiften eller biljettpriset med kreditkort före den 1 september.

Evenemang som hålls och betalas efter den 1 september: Om evenemanget hålls och betalas efter den 1 september 2024, utförs betalningen enligt den nya momssatsen på 25,5 %. Detta gäller kunder som har anmält sig till evenemanget före eller efter den 1 september och valt faktureringsalternativet. Även kreditkortstransaktioner som görs från och med den 1 september kommer att faktureras med den nya momssatsen.

Vänliga hälsningar,
Bureau Veritas Finland